wtorek, 28 sierpnia 2012

Wielki szort

W ostatnich dniach miałem przyjemność sięgnąć po książkę pod tytułem "Wielki szort" autorstwa Michaela Lewisa, wydaną przez wydawnictwo Sonia Draga.

Źródło: www.merlin.pl

Autorem dziś prezentowanej książki jest amerykański autor i dziennikarz ekonomiczny. Najbardziej znany jest on ze swojej pierwszej książki wydanej pod polskim tytułem: "Poker kłamców". Od 200 roku niemal co roku na rynku pojawia się jego nowa książka, warto jednak zwrócić uwagę właśnie na tą, pod tytułem "Wielki szort".

"Wielki szort" jest próbą opisania jak najdokładniej amerykańskiego rynku obligacji z segmentu subprime a w szczególności instrumentów finansowych nazywanych CDO AAA w kontekście krótkich pozycji zawieranych na tym instrumencie. Brzmi trudno i faktycznie, temat nie jest łatwy. Zawiera opis tego, jak od środka wyglądała praca kilku osób starających się postawić na upadek amerykańskich obligacji subprime i ignorancji wielkich korporacji które nie zauważały przez długi czas zbliżającej się katastrofy.

Książka napisana jest w sposób dowcipny choć temat jest bardzo poważny. Wszystkie przedstawione postacie i sytuacje działy się na prawdę - dowiemy się więc, jak kilku chłopaków nie znających się na finansach zrobiło ze 110 000 dolarów ponad 100 milionów albo o tym, jak jedna osoba potrafiła stracić dla swojego pracodawcy ponad dziewięć miliardów dolarów! Tak, 9 000 000 000 dolarów! Mimo trudnego tematu Michael Lewis przedstawia go w bardzo prosty sposób i osoby zainteresowane tematyką ekonomiczną a nie znające się dokładnie na temacie obligacji subprime czy CDO będą w stanie z przyjemnością pogłębić swoją wiedzę i szybko znaleźć się w temacie. Choć nowomowa ekonomiczna jest dość powszechna, to wstęp do niej jest bardzo przyjemny.

Książka wraz z epilogiem i podziękowaniami zawiera 287 stron w twardej oprawie. Objętość jest niezbyt duża i książkę czyta się bardzo przyjemnie. Szybko wciąga. Zdecydowanie można ją polecić wszystkim osobom zainteresowanym tematyką kryzysu. Cena? Na okładce widnieje 37zł jednak jest ona dostępna również i w niższych cenach. Polecam i nadaję tej książce ocenę 8/10.


1 komentarz:

  1. WIELKIE ŚWIADECTWO DOTYCZĄCE JAK UZYSKAŁEM MOJĄ POŻYCZKĘ

    Mam bardzo ważną wiadomość do przekazania wszystkim / każdemu, kto potrzebuje pożyczki od prawdziwego pożyczkodawcy. Z przyjemnością dzielę się tą notatką ze wszystkimi, po tym, jak ja i moja żona przeszliśmy w ręce żałosnych bandytów twierdzących, że oferują jakieś pożyczki. Bardzo trudno jest znaleźć prawdziwego pożyczkodawcę i podziękować firmie Mark Monroy Loan, która pomogła mi, moim rodzinom i przyjaciołom bez konieczności wypłacania pieniędzy za niekończące się opłaty. Skontaktuj się z sampetersoninvestment@gmail.com Lub możesz wysłać do nich SMS-a lub WhatsApp im: +1 (470) 485-4938

    OdpowiedzUsuń